Чому сумнівний приголосний
сумнівним називається?
Тому що сумнівів багато
разом з ним з’являється.
Д чи Т? З чи С? Г чи Х?
Що писати? Що робити?
Треба слово так змінити,
щоб виразно, чітко, ясно
зазвучав сумнівний звук.
Невеличка підказка: слова слід змінювати таким чином, щоб за сумнівним приголосним завжди чувся голосний:
просьба – просити
берізка – береза
швидко- швиденько
Вправа 15. Напиши текст, подумай, як можна змінити слова, у яких є сумнівні приголосні (вони виділені напівжирним шрифтом).
Лісовою стежкою йшли друзі Петрик та Оленка. Навколо росли берізки і дубки, вкриті сріблястим сніжком. Раптом через стежку хтось легко пострибав у біленькій шубці. Та це ж зайчик! Це його гостренькі кігтики залишили сліди на сніжку. До чого ж цікаво у казковому зимовому лісі!
Вправа 16. Напиши окремі слова через кому. Подумки відміть, як би ти їх змінював, щоб сумнівна приголосна звучала чітко.
Казка, дубки, блузка, подружка, коробка, шубка, берізка, прудкий, трубка, зубки, рідко, важко, молодший, голубка.
Солодкий, швидко, загадка, рибка, жабка, стежка, книжка, кладка, ложка, доріжка, ягідка, мережка, грудка, грядка, відгадка.
Вправа 17. Напиши тексти. Відділяй кожний двома натисненнями клавіши Enter.
Уявилась Хариті вижата нива. На ній стоять кіпки і блищать на сонці. Сама Харитя стоїть і дивиться на свою працю. Дівчина думала тільки про урожай хлібу. Вона допоможе матусі. Як же вона зрадіє!
Сон влітає до хати і бере Харитю під своє крило. Срібний місячний промінь тих сяє на білій голівці дівчинки та всміхається. Він гуляє по смаглявому личку та по білих дрібненьких зубках. Харитя спить солодким сном.
Задивилась дівчинка на чудовий краєвид. І справді було гарно на ниві! Блакитне небо дихає на землю теплом. Лунає в повітрі весела пісня жайворонка. Віють з поля чудові пахощі от зерна. Добре Хариті на ниві.